Help, een spin!

Dat heb ik weer!
Werken in een natuurmuseum, een spinnenfobie hebben en een spinnententoonstelling die komt.

Ik werk in het Natuurmuseum Fryslân te Leeuwarden als hoofd van de afdeling educatie. Een erg leuke baan, dat is niet het probleem. Ik heb een spinnenfobie, dat vind ik ook geen probleem.
Maar... deze twee dingen combineren met een spinnententoonstelling, dát is wel een probleem!

Door mijn functie valt er niet te ontkomen aan het ‘spinnige’ van de tentoonstelling. Daarom heb ik besloten om mijn fobie recht in de ogen te zien en er wat aan te doen. Hoe dat gaat is hier te volgen op mijn webblog.

Ik hoop door mijn ervaringen hier te vertellen, andere mensen met een spinnenfobie te kunnen helpen. Het is een grote stap, vond ik, om er echt iets aan doen, maar misschien help ik andere mensen ook om deze stap te nemen. Natuurlijk vind ik het eng, maar het lijkt mij fijn om straks rustig door de tentoonstelling te kunnen lopen en kinderen te vertellen dat spinnen de mooiste dieren zijn die er bestaan.

De Spinnententoonstelling

De Grote Spinnententoonstelling is te bekijken in het Natuurmuseum Fryslân te Leeuwarden vanaf 19 november 2010 t/m 28 augustus 2011.

De expositie laat uitgebreid zien hoe fascinerend de wereld van spinnen is. Als je je erin verdiept, kijk je opeens heel anders tegen deze ‘nachtmerrie op acht pootjes’ aan.

Deze is niet aantrekkelijk!

krabbelpret.nl

Wie volgt deze blog?

21 december 2010, De echte spinnen zijn er!

Zo.... dat is snel....dat had ik nog niet verwacht.....
Ik liep vanochtend in het donker door de tentoonstelling, zie ik opeens terrariumbakken staan.... Ik merk dat ik even de schrik krijg, maar al snel denk ik, hé fijn, ze zijn er.... eindelijk!
Wel grappig, want gisteren tijdens het gesprek hadden we het er nog over... Nou, dan kan ik mooi oefenen..

Ik was op weg naar een vergadering en had dus geen tijd om even te kijken wat er in de bakken zatten, maar ik dacht dat het vast huisspinnen, springspinnen en kruisspinnen waren.....dat dacht ik.... of hoopte ik misschien? Het is maar goed ook dat ik niet had gekeken, anders was ik me kapot geschrokken.....

Tijdens de vergadering werd er verteld dat de bakken gevuld waren met vogelspinnen.... phoe,... heb ik even geluk gehad dat ik geen tijd had om te kijken..... Ik zie me al staan, eens even kijken en zoeken naar de spinnen..... dicht met mijn neus bij de bak op zoek naar een kleine spin, zit er opeens een grote vogelspin voor mijn oog..... Als je dat niet verwacht, schrik je je volgens mij een hoedje.....

Even een foto van een krulhaarvogelspin (vrouwtje).

0 reacties:

Een reactie posten

Ben jij bang voor spinnen?

Bruno de spin

Bang voor spinnen