Help, een spin!

Dat heb ik weer!
Werken in een natuurmuseum, een spinnenfobie hebben en een spinnententoonstelling die komt.

Ik werk in het Natuurmuseum Fryslân te Leeuwarden als hoofd van de afdeling educatie. Een erg leuke baan, dat is niet het probleem. Ik heb een spinnenfobie, dat vind ik ook geen probleem.
Maar... deze twee dingen combineren met een spinnententoonstelling, dát is wel een probleem!

Door mijn functie valt er niet te ontkomen aan het ‘spinnige’ van de tentoonstelling. Daarom heb ik besloten om mijn fobie recht in de ogen te zien en er wat aan te doen. Hoe dat gaat is hier te volgen op mijn webblog.

Ik hoop door mijn ervaringen hier te vertellen, andere mensen met een spinnenfobie te kunnen helpen. Het is een grote stap, vond ik, om er echt iets aan doen, maar misschien help ik andere mensen ook om deze stap te nemen. Natuurlijk vind ik het eng, maar het lijkt mij fijn om straks rustig door de tentoonstelling te kunnen lopen en kinderen te vertellen dat spinnen de mooiste dieren zijn die er bestaan.

De Spinnententoonstelling

De Grote Spinnententoonstelling is te bekijken in het Natuurmuseum Fryslân te Leeuwarden vanaf 19 november 2010 t/m 28 augustus 2011.

De expositie laat uitgebreid zien hoe fascinerend de wereld van spinnen is. Als je je erin verdiept, kijk je opeens heel anders tegen deze ‘nachtmerrie op acht pootjes’ aan.

Deze is niet aantrekkelijk!

krabbelpret.nl

Wie volgt deze blog?

2e huisspin gevangen!

Ik hoorde een tijdje geleden van een collega dat ze met iemand stond te praten en dat er plots een spin op haar schouder viel. Toen ze me dat vertelde moest ik er niet aan denken dat dát mij zou kunnen overkomen. Volgens mij schrik je je helemaal kapot, maar ja..... hoe vaak zal je dat gebeuren...

Nou, dat heb ik weer... Ik zat achter mijn bureau toen ik een plof hoorde. In mijn ooghoek zag ik iets donkers op mijn bureau vallen. Je raad het al, anders zou ik het hier niet vertellen. Het was een spin! Hij was waarschijnlijk van een balk boven mij op mijn bureau gevallen. Owww bah!!! schreeuwde ik volgens mij...

Ik heb er even na gekeken, maar hij wilde weglopen. dus heb ik snel een leeg kopje op hem gezet. Ik had op het werk nog steeds geen spinnenvanger. Toen ik het kopje erop had gezet kon ik rustig op zoek naar een spinnenvanger. Deze hebben we tijdens de spinnententoonstelling in de museumwinkel te koop, dus die maar gebruikt. Helaas was het wel de korte versie, dus met een kort steeltje en handvat..
Het was weer een huisspin... Zo zie ik ze nooit en zo heb ik er twee gevangen.....

Toen ik het kopje weg haalde heb ik snel de spinnenvanger op de spin gezet. Ik zag dat hij helemaal in elkaar gekropen was en wilde hem bijna wegvegen, toen die snel weg wilde lopen.... Werd ik weer in de maling genomen! Eerst doen alsof je dood bent en dan snel weg proberen te lopen.... nou mooi niet, want gelukkig zat hij nog in de spinnenvanger...

Ik wilde hem buiten vrijlaten, maar dat mocht niet van mijn collega. Hij zou dan buiten dood gaan, dus na verschillende optie heb ik hem met toestemming in een warm kantoor ver van mijn katoor vrij gelaten. Hij had een lam pootje en was erg vermagerd. Ik denk niet dat hij nog lang zal leven, maar hij heeft in ieder geval een warm plekje.

0 reacties:

Een reactie posten

Ben jij bang voor spinnen?

Bruno de spin

Bang voor spinnen