Help, een spin!

Dat heb ik weer!
Werken in een natuurmuseum, een spinnenfobie hebben en een spinnententoonstelling die komt.

Ik werk in het Natuurmuseum Fryslân te Leeuwarden als hoofd van de afdeling educatie. Een erg leuke baan, dat is niet het probleem. Ik heb een spinnenfobie, dat vind ik ook geen probleem.
Maar... deze twee dingen combineren met een spinnententoonstelling, dát is wel een probleem!

Door mijn functie valt er niet te ontkomen aan het ‘spinnige’ van de tentoonstelling. Daarom heb ik besloten om mijn fobie recht in de ogen te zien en er wat aan te doen. Hoe dat gaat is hier te volgen op mijn webblog.

Ik hoop door mijn ervaringen hier te vertellen, andere mensen met een spinnenfobie te kunnen helpen. Het is een grote stap, vond ik, om er echt iets aan doen, maar misschien help ik andere mensen ook om deze stap te nemen. Natuurlijk vind ik het eng, maar het lijkt mij fijn om straks rustig door de tentoonstelling te kunnen lopen en kinderen te vertellen dat spinnen de mooiste dieren zijn die er bestaan.

De Spinnententoonstelling

De Grote Spinnententoonstelling is te bekijken in het Natuurmuseum Fryslân te Leeuwarden vanaf 19 november 2010 t/m 28 augustus 2011.

De expositie laat uitgebreid zien hoe fascinerend de wereld van spinnen is. Als je je erin verdiept, kijk je opeens heel anders tegen deze ‘nachtmerrie op acht pootjes’ aan.

Deze is niet aantrekkelijk!

krabbelpret.nl

Wie volgt deze blog?

27 november 2010

Ik heb vandaag mijn eerst huisspin gevangen!
Ik liep thuis op de overloop toen ik iets zwarts op de muur zag zitten. Ik keek erna en toen bleek het om een huisspin te gaan. Ik bleef aardig kalm, maar heb wel naar mijn vriend geschreeuwd dat hij moest komen. Hij hoorde me niet, dus moest ik heel snel naar beneden rennen om mijn spinnenvanger en mijn vriend te halen....

Boven weer aangekomen zat de spin gelukkig nog op dezelfde plaats. Ik haalde diep adem om rustig te blijven. Ik wilde snel de spinnenvanger op de spin zetten toen mijn vriend hooowwww! riep.
Ik had de spinnenvanger vast met één hand als een zwaard. Dit moest ik eerst maar eens veranderen in twee handen en ik moest het langzaam en voorzichtig doen.

Ik wist dat een huisspin niet zo goed kan kijken en dat stelde me wel gerust, want als ik hem langzaam moest vangen, dan zou hij de spinnenvanger kunnen zien aankomen en snel wegrennen en dát was natuurlijk niet de bedoeling....

Voorzichtig en met tips van mijn vriend heb ik de spin gevangen. Eenmaal in de spinnenvanger hebben we hem nog goed bekeken. Hij bleef rustig zitten.
Maar ja, eigenlijk wilde ik hem wel bewaren voor de spinnententoonstelling, alleen zou dat betekenen dat hij nog een nachtje gevangen moest overnachten in mijn huis. Hmmmm... nou we kijken wel hoe lang ik dat volhoud. Ik had de spinnenvanger met spin in een doorzichtige bak gezet. Helaas paste de deksel niet, maar ik kon hem zo wel goed zien en volgens mij kan een huisspin niet goed tegen een gladde wand lopen,  dus ontsnappen zal moeilijk zijn.

Na boodschappen doen keek ik weer naar de spin en toen was hij helemaal inelkaar gekropen. Het leek alsof hij bijna dood was, dus heb ik hem toch maar bij de overburen in het gras gezet. Toen ik hem losliet liep hij gewoon weer. Hij had me gewoon in het ootje genomen...

1 reacties:

Chant zei

haha, Maar ik ben trots op je!!!

Een reactie posten

Ben jij bang voor spinnen?

Bruno de spin

Bang voor spinnen